Lauantaina 4.2. Rallin SM sarja jatkui Kuopiossa. Ralliin lähti yhteensä hiukan yli sata kilpailijaparia. Perjantaina 3.2. oli erikoiskokeisiin tutustumispäivä. Itse ralli starttasi lauantaina aamulla ani varhain
klo 7:30 Kuopion keskustasta Hotelli IsoValkeisen edestä. Rallissa ajettiin yhteensä kahdeksan erikoiskoetta joiden yhteispituus oli 95 km. Maaliin saavuttiin Kuopion torille illansuussa puoli kuuden aikaan.
Naantalin Seudun Urheiluautoilijoita edustava Kari Hämäläinen kartanlukijanaan Tero Rönnemaa Raision Urheiluautoilijoista kilpailivat luokassa SM1, joka on Ralli SM-sarjan pääluokka. Kari ja Tero osallistuvat kauden toiseen SM-ralliin Škoda Fabia R5 ryhmän nelivetoisella ralliautolla numerolla 26.
Kari oli vuokrannut Kuopion ralliin Škoda Fabia R5:n Co-Motosportilta, joka on täyden palvelun tiimi.
He tarjoavat kilpa-autojen vuokrausta huoltoineen ja renkaineen.
Perjantai oli raskas ja pitkä nuotituspäivä aamu puolikahdeksasta ilta puoli kuuteen. Kari ei muista näin pitkää nuotituspäivää omalla ralliurallaan. Hienot pätkät ja nopeat tiet. Lumitilanne on hyvä ainakin 40 cm teiden pohjat jäässä. Kunnon talviralli. Pitkä päivä edessä. Ei lähdetä hulluttelemaan vaan tavoite on päästä ruutulipulle.
Tässä raporttia viidestä ajetusta erikoiskokeesta:
EK1 Ranta-Kosula 14,16 km
Alku oli kapeaa pientä tietä, joka kulki Youtubesta tunnetun Metsämanin tiluksien läpi. 9,5 km kohdalla oli huomiomerkillä ”Varo kaiteenpää sisällä!” Paikan selvitimme fiksusti vaikka paikassa oli myös pudottava oikea. Loppuosa erittäin nopeaa osuutta ajettiin varmistellen. Ekan pätkän ajaksi saatiin 7:50,7. Tällä ajalla Kari oli SM1-luokassa 15. sijalla.
EK2 Mustinlahti 14,45 km
Suurin osa erikoiskoetta oli pientä metsäautotietä. Mustinlahdessa käytiin myös lyhyt osuus isolla valtion-tiellä, jossa oli pätkän vauhdikkaimmat paikat. Karin ja Teron aika kakkosella 8:06,0 joka oikeutti nyt SM1 luokassa ja kokonaiskisassa 15. tilaan. Tästä lähdetään kasvattamaan vauhtia, tuumasi Kari ennen kolmosta.
EK3 Tuusjärvi 12,06 km
Tälläkin erikoiskokeella suurin osa oli pienempää metsäautotietä. Tällä kohtalaisen vaativalla ja mielenkiintoisella pätkällä Kari ja Tero saivat ajaksi 6:45,8. Nyt luokan 13. nopein ja nousivat kokonaiskisassa sijalle 14.
EK4 Riistakoski 12,00 km
Riistakoski oli Savon oma Ouninpohja! Tämä pätkä oli kilpailijoiden mieleen.Koko erikoiskoe oli hienoa, nopeaa valtiontietä. Lopussa noin 2 km ennen maalia oli huomiomerkillä varustettu hyppy, jossa varmasti nähtiin komeita loikkia! Kari ajoi tälle nelospätkälle ajan 6:45,4 jolla sijoitus omassa luokassaan 14. Ennen huoltotaukoa kokonaiskisassa SM1-luokassa myös 14.
Päivähuolto
Huollossa tehtiin asianmukaiset tarkastukset ja kuljettajakaksikko ravittiin terveellisillä makaronilaatikolla sekä tumman leivän voimalla.
EK5 Pihlainen 7,10 km
Tauon jälkeinen rallin toiseksi lyhin viides erikoiskoe oli tekninen ja haastava. Kari jatkoi tasaisen varmaa suorittamista ja oli maalissa ajalla 4:49,8 oman luokkansa 13. Kokonaiskisan sijoitus säilyi 14.
Kolme viimeistä erikoiskoetta jäi ajamatta. “Tekniikan esityksen perusteella kilpailijapari 26 hylätään, syynä reittitarkastusaseman ohittaminen pysähtymättä huollossa B”. Tämän tiedon pohjalta kilpailun-johtaja teki päätöksen: “Kilpailijapari 26 suljetaan kilpailusta kilpailunjohtajan päätöksellä numero 15 kello 15:15.” Peruste: Rallin säännöt kohta 20.1 reittitarkastusasemat.
– En ole koskaan onnistunut Kuopiossa, enkä tälläkään kerralla, summasi Kari matkalla kotiin.
Lisätiedot: Kari Hämäläinen 0400 521 664
Teksti: Siksimedia Timo Kutila
Kuva: Jarno Saari